Ghid juridic

Ce anvelope nu pot fi montate pe aceeasi osie?
Este interzisa montarea urmatoarelor anvelope pentru vehicule grele de marfa pe aceeasi osie, ca roata simpla sau dubla:
- anvelope de marci diferite,
- anvelope de dimensiuni diferite,
- anvelope din categorii diferite de utilizare, mai ales anvelope de iarna (cu marcaj M+S). Importanta este categoria de utilizare, nu modelul de caneluri (forma),
- anvelope cu structuri diferite (radiale sau diagonale),
- cu indice de viteza diferit,
- cu indice de sarcina diferit.
Pentru siguranta montajului
Puteti monta anvelope cu profile identice pe aceeasi osie, daca acestea:
- sunt de aceeasi marca,
- sunt de aceeasi dimensiune,
- au aceeasi structura,
- sunt din aceeasi categorie de utilizare,
- au acelasi cod de viteza,
- au indici de sarcina identici.
Michelin recomanda montarea de anvelope cu profil identic pe fiecare osie sau, daca acest lucru nu este posibil, macar atunci cand sunt montate ca roti jumelate.
Uzura anvelopelor
Adancimea canelurilor principale in patru puncte dispuse uniform pe circumferinta anvelopei nu are voie sa scada sub un milimetru in mai mult de unul dintre cele patru puncte.
Verificarea uzurii
Verificarea uzurii se face intotdeauna in mai multe puncte ale anvelopei.
Aceasta verificare se poate face cu sublerul sau prin examinarea marcajelor de uzura a benzii de rulare de la nivelul flancului, semnalate printr-un simbol, acolo unde exista.
In momentul in care a fost atinsa limita legala sau tehnica de uzura, anvelopa trebuie sa fie demontata si inlocuita.
In caz de uzura anormala sau in cazul in care exista o diferenta mare intre nivelul de uzura a doua anvelope montate pe aceeasi osie, consultati un specialist.
Montarea de anvelope recanelate
In Franta, conform articolului 4 din Codul Rutier (din 24/10/94), montarea de anvelope recanelate la camioanele de marfa de peste 3,5 tone este permisa atat pe fata, cat si pe spate, inclusiv pentru transportul de persoane sau de substante periculoase.
Montarea de anvelope resapate
Noua versiune din 16 ianuarie 2004 stabileste regulile pentru montarea de anvelope resapate omologate conform aplicarii regulamentului nr. 109, si anume:
Montaj uniform pe osie - numai anvelope resapate:
Caracteristicile pe care trebuie sa le aiba in comun anvelopele resapate pentru vehicule grele de marfa sunt:
- marca la care au fost resapate,
- dimensiunea,
- structura,
- codul de viteza si indicii de sarcina,
- categoria de utilizare.
Este INTERZISA montarea de anvelope resapate prin marci diferite pe aceeasi osie, indiferent de marca de pe carcasa.
Este PERMISA montarea de anvelope resapate de aceeasi marca, indiferent de marca de pe carcasa.
Montaj mixt (nou/resapat) pe osie:
Montajul MIXT omologat pe aceeasi osie este permis numai daca:
- Marca la care s-a resapat anvelopa veche este aceeasi cu marca anvelopei noi.
- Marca de pe carcasa este aceeasi (la anvelopele noi si cele resapate).
- Caracteristicile pe care trebuie sa le aiba in comun anvelopele resapate si cele noi pentru montajul pe aceeasi osie sunt:
- marca carcasei si marca care a facut resaparea,
- dimensiunea,
- structura (radiala sau diagonala),
- codul de viteza si indicii de sarcina,
- conditiile de utilizare (drum, teren, zapada - marcaj M+S).
Anvelopele MICHELIN Remix® sunt proiectate si fabricate pentru a fi utilizate pe osii motoare si trailer. Nu recomandam montarea de anvelope MICHELIN Remix® pe prima osie directoare a autovehiculelor.
Atentie: conditiile de utilizare date de modelul de caneluri trebuie sa fie aceleasi: marcajul M+S. Michelin fabrica anvelope noi si resapate pentru vehicule grele de marfa. Resaparea MICHELIN (prin procedeul REMIX sau prin RCX) se executa numai pe carcase MICHELIN. Asadar, anvelopele resapate MICHELIN nu pot fi montate decat pe aceeasi osie cu anvelope noi MICHELIN.
Repararea anvelopelor
Pe parcursul duratei de viata, anvelopele sunt supuse multor agresiuni si pot fi avariate in diverse feluri.
Este periculos sa neglijati o avarie aparuta la nivelul anvelopei. Anvelopele MICHELIN pentru camioane de marfa pot fi reparate in anumite conditii, ele fiind concepute special pentru a oferi aceasta posibilitate.
Nu toate avariile pot fi reparate.
Numai un specialist pregatit si calificat poate repara anvelope. Reparatorul este, intotdeauna, singurul responsabil de corectitudinea si calitatea interventiei asupra anvelopei.
Inainte de a incepe repararea, specialistul demonteaza anvelopa si o examineaza in detaliu, la interior si la exterior.
Durata de viata a produselor
Anvelopele contin diverse tipuri de materiale si componente ale caror proprietati se modifica cutimpul. Evolutia acestora depinde de conditiile de depozitare (temperatura, umiditate, pozitie etc.) si de utilizare (sarcina, viteza, presiune, starea rotilor etc.) ale anvelopei.
Deoarece factorii care duc la imbatranirea produsului variaza si sunt dificil de cuantificat, Michelin recomanda ca, pe langa verificarile regulate efectuate de utilizator, anvelopele sa fie supuse la intervale regulate unei inspectii de catre un specialist calificat, care sa hotarasca daca anvelopa mai poate fi folosita.
Aceasta inspectie trebuie sa aiba loc cel putin o data pe an, incepand de la implinirea a 5 ani de la montaj si implinirea a 8 ani de la data fabricatiei.
Reglementări privind obligativitatea în sezonul rece
Ţara | Adâncime profil | Echipare obligatorie cu anvelope M+S sau 3PMFS | Utilizare lanţuri | Definire perioadă de iarnă |
---|---|---|---|---|
Austria |
5 mm (radiale) 6 mm (diagonale) |
DA Doar osii motoare |
Permise la anvelopele de pe osia motoare, minimum 2 mm | De la 01/11 la 15/04 pentru camioane și de la 01/11 la 15/03 pentru autobuze |
Belgia | 1,6 mm | NU | Permise în condiţii de iarnă | |
Bosnia şi Herţegovina | 4 mm |
DA Doar osii motoare |
Dacă anvelopele nu sunt prevăzute cu simbolul M+S/3PMSF, lanţurile sunt obligatorii, iar în vehicul trebuie să existe o lopată și un sac cu nisip | De la 15/11 la 15/04 |
Croaţia | 4 mm |
DA Doar osii motoare |
Permise în absenţa anvelopelor M+S/3PMSF, minimum 4 mm | Definirea condiţiilor de iarnă: zăpadă, drumuri acoperite cu polei sau zăpadă topită sau condiţii prognozate de acest fel |
Republica Cehă | 5 mm |
DA Doar osii motoare |
Permise în absenţa anvelopelor M+S/3PMSF, minimum 6 mm. Obligatorii atunci când sunt impuse prin indicatoare rutiere | De la 15/11 la 30/04 sau atunci când sunt impuse prin indicatoare rutiere |
Danemarca | 1 mm | NU | Permise | |
Finlanda | 1,6 mm | NU | Permise în condiţii de iarnă | Anvelopele cu ținte pot fi folosite între 01/11 și 31/03 |
Franţa | 1 mm | NU | Permise | Anvelopele cu ținte pot fi folosite din sâmbăta anterioară datei de 01/11 până în ultima duminică din martie |
Germania | 1,6 mm |
DA Doar osii motoare |
Permise Limita de viteză - 50 km/oră |
Definirea condiţiilor de iarnă: zăpadă, drumuri acoperite cu polei sau zăpadă topită sau condiţii prognozate de acest fel |
Grecia | 2 mm pe osia motoare și 1,6 mm pe celelalte osii | NU | Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere | Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere |
Ungaria | 1,6 mm pentru anvelope <750 mm; 3 mm pentru anvelope >750 mm | NU | Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere | |
Italia | 1,6 mm | NU | Obligatorii în absenţa anvelopelor M+S/3PMSF, dacă sunt impuse prin indicatoare rutiere | Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere |
Kosovo | 4 mm |
DA Doar osii motoare |
Obligatorii în condiţii de iarnă | Definirea condiţiilor de iarnă: zăpadă, drumuri acoperite cu polei sau zăpadă topită sau condiţii prognozate de acest fel |
Luxemburg | 1,6 mm |
DA Doar osii motoare |
Definirea condiţiilor de iarnă: zăpadă, drumuri acoperite cu polei sau zăpadă topită sau condiţii prognozate de acest fel | |
Macedonia | 6 mm pe osia motoare și 4 mm pe celelalte osii. |
DA Toate osiile |
Dacă anvelopele nu sunt prevăzute cu simbolul M+S/3PMSF, lanţurile de minimum 4 mm sunt obligatorii, iar în vehicul trebuie să existe o lopată și un sac cu nisip | De la 15/11 la 15/03 |
Muntenegru | 4 mm |
DA Doar osii motoare |
Lanțuri, lopată și sac cu nisip dacă drumurile sunt acoperite cu zăpadă | De la 1/11 la 1/04 |
Olanda | 1,6 mm | NU | NU sunt permise | |
Norvegia | 5 mm |
DA(1) Toate osiile, inclusiv osiile curbate |
Permise cu condiția de a utiliza 3 până la 7 perechi de lanţuri, în funcție de numărul osiilor | De la 15/11 la 31/03 |
Polonia | 1,6 mm (3 mm pentru autocare) | NU | Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere | Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere |
Portugalia | 1 mm | NU | Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere | |
România | 1,6 mm | DA | Permise pe osiile motoare | De la 15/11 la 15/03 |
Rusia | 4 mm |
DA(1) Toate osiile(2) |
Permise | Perioada de referință este cuprinsă între 1/12 și 28/02. Perioada poate fi extinsă de către autorități dacă este necesar |
Serbia | 4 mm |
DA Doar osii motoare |
Lanțuri obligatorii pe cel puțin două roți motoare, împreună cu o lopată | De la 01/11 la 01/04 |
Slovacia | 3 mm |
DA Doar osii motoare |
Permise în absenţa anvelopelor M+S/3PMSF, dacă sunt impuse prin indicatoare rutiere | De la 15/11 la 31/03 |
Slovenia | 4 mm |
DA Doar osii motoare |
Permise în absenţa anvelopelor M+S/3PMSF, minimum 3 mm | De la 15/11 la 31/03 |
Spania | 1,6 mm | NU | Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere | Deplasarea camioanelor poate fi interzisă de către autorități, în funcție de condiţiile meteo |
Suedia | 5 mm |
DA(1) Osii motoare |
Permise | De la 01/12 la 01/04 |
Elveţia | 1,6 mm | NU | Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere | |
Turcia | 4 mm |
DA Osii motoare(3) |
Permise | De la 01/12 la 01/04 |
Regatul Unit | 1 mm | NU | Nu sunt obligatorii | De la 01/12 la 01/04 |
Alte țări europene | 1,6 mm | NU | Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere | În anumite țări, lanţurile și anvelopele de iarnă pot fi obligatorii, conform indicatoarelor rutiere |
(1) Anvelope speciale pentru iarnă. |
(2) Pe osiile de la remorcă din 2015. |
(3) Pe osiile de la remorcă în viitor. |
Datele au cu caracter informativ și pot fi modificate. |
Marcajul E2
Anvelopele fabricate de Michelin sunt gandite sa se potriveasca pentru conditiile specifice de circulatie din zonele geografice in care vor fi comercializate si utilizate. Anvelopele MICHELIN destinate comercializarii si utilizarii in Europa trebuie sa prezinte marcajul E2, care indica faptul ca produsul este adaptat la utilizarea in conditiile de circulatie din urmatoarele tari:
Albania Germania Andorra Austria Belarus Belgia Bosnia ti Hertegovina Croatia Danemarca |
Spania Estonia Insulele Feroe Finlanda Franta Georgia Grecia Groenlanda Ungaria |
Irlanda Islanda Italia Kazahstan Letonia Liechtenstein Lituania Luxemburg Macedonia |
Republica Moldova Monaco Norvegia Tarile de Jos Polonia Portugalia Romania Regatul Unit Rusia |
San Marino Serbia Slovacia Slovenia Suedia Elvetia Republica Ceha Ucraina Vatican |
Marcajul FRT
Mentiunea « FRT » (stabilita prin regulamentul 54 : « Marcajul 3.1.15 ») este atribuita anvelopelor concepute special pentru osii portante (anvelope pentru osii de vehicule remorcate).
Acest regulament se aplica tuturor anvelopelor noi utilizate pe teritoriul european: asadar, anvelopele cu marcajul FRT sunt omologate numai pentru montajul pe osii portante si nu pot fi montate pe alte tipuri de osii.
Michelin nu isi asuma raspunderea pentru eventualele consecinte ale unui prejudiciu survenit din cauza nerespectarii recomandarilor.
Recanelarea
Principalele reglementari europene
Tara | Restrictii privind montarea de anvelope recanelate | Retragerea anvelopelor pentru vehicule grele in functie de uzura (cu exceptia utilizarii in conditii de iarna) | |
---|---|---|---|
Adancime minima | Observatii | ||
GERMANIA |
Interzisa pe osiile directoare ale autocarelor care ating viteza de 100 km/h |
1,6 mm | |
AUSTRIA |
Interzisa pe toate osiile directoare ale tuturor vehiculelor grele de marfa |
2 mm | |
BELGIA | Nu exista | 1,6 mm | |
BULGARIA |
Interzisa pe toate osiile directoare ale tuturor vehiculelor grele de marfa |
1,6 mm | |
CROATIA | Nu exista | 1,6 mm | |
DANEMARCA | Nu exista | 1 mm | |
SPANIA | Nu exista | nu | |
ESTONIA | Nu exista | 1,6 mm | |
FINLANDA | Nu exista | 1,6 mm | |
FRANTA | Nu exista | 1 mm | |
GRECIA | Nu exista | 2 mm | |
UNGARIA |
Interzisa pe osiile simple ale autocarelor si autobuzelor |
5 mm la autocare si autobuze cu anvelope de diametru > 750 mm 3 mm la celelalte autocare si autobuze 1,6 mm la celelalte vehicule |
|
ITALIA | Nu exista | 1,6 mm | |
LETONIA | Nu exista | 1,6 mm | |
LITUANIA | Nu exista | 1 mm | |
LUXEMBURG | Nu exista |
1 mm la vehiculele tractate 1,6 mm la autovehicule |
|
NORVEGIA | Nu exista | 1,6 mm | |
TARILE DE JOS | Nu exista | nu | |
POLONIA |
Interzisa pe osiile simple ale autocarelor care ating viteza de 100 km/h |
3 mm la autocarele care ating viteza de 100 km/h 1,6 mm la celelalte vehicule |
|
PORTUGALIA | Nu exista | ||
ROMANIA | Nu exista | 1,6 mm | |
RUSIA |
Interzisa pe toate osiile directoare ale tuturor vehiculelor grele de marfa |
2 mm la autocare si autobuze 1 mm la celelalte vehicule grele |
|
SERBIA | Nu exista | 2 mm | |
SLOVACIA | Nu exista | 1,6 mm | |
SLOVENIA | Nu exista | 1,6 mm | |
SUEDIA | Nu exista | 1,6 mm |
Anvelope exterioare ca roti duble. Nu exista adancime minima, cu exceptia anotimpului rece. |
ELVETIA | Nu exista | 1,6 mm | |
CEHIA |
Interzisa pe osiile directoare ale autocarelor si autobuzelor |
1,6 mm | |
TURCIA | Nu exista | 1,6 mm | |
REGATUL UNIT | Nu exista | 1 mm | |
UCRAINA |
Interzisa pe toate osiile directoare ale tuturor vehiculelor grele de marfa |
2 mm la autocare si autobuze 1 mm la celelalte vehicule grele |