Recomandari
Mai mult decat anvelope - sprijin si asistenta

Utilizarea anvelopelor de camion

Ce anvelope nu pot fi montate pe aceeasi osie?

Este interzisa montarea urmatoarelor anvelope pentru vehicule grele de marfa pe aceeasi osie, ca roata simpla sau dubla:

  • anvelope de marci diferite,
  • anvelope de dimensiuni diferite,
  • anvelope din categorii diferite de utilizare, mai ales anvelope de iarna (cu marcaj M+S). Importanta este categoria de utilizare, nu modelul de caneluri (forma),
  • anvelope cu structuri diferite (radiale sau diagonale),
  • cu indice de viteza diferit,
  • cu indice de sarcina diferit.

Pentru siguranta montajului

Puteti monta anvelope cu profile identice pe aceeasi osie, daca acestea:

  • sunt de aceeasi marca,
  • sunt de aceeasi dimensiune,
  • au aceeasi structura,
  • sunt din aceeasi categorie de utilizare,
  • au acelasi cod de viteza,
  • au indici de sarcina identici.

Michelin recomanda montarea de anvelope cu profil identic pe fiecare osie sau, daca acest lucru nu este posibil, macar atunci cand sunt montate ca roti jumelate.

Uzura anvelopelor

Adancimea canelurilor principale in patru puncte dispuse uniform pe circumferinta anvelopei nu are voie sa scada sub un milimetru in mai mult de unul dintre cele patru puncte.

usure

Verificarea uzurii

Verificarea uzurii se face intotdeauna in mai multe puncte ale anvelopei.

Aceasta verificare se poate face cu sublerul sau prin examinarea marcajelor de uzura a benzii de rulare de la nivelul flancului, semnalate printr-un simbol, acolo unde exista.

In momentul in care a fost atinsa limita legala sau tehnica de uzura, anvelopa trebuie sa fie demontata si inlocuita.

In caz de uzura anormala sau in cazul in care exista o diferenta mare intre nivelul de uzura a doua anvelope montate pe aceeasi osie, consultati un specialist.

Montarea de anvelope recanelate

In Franta, conform articolului 4 din Codul Rutier (din 24/10/94), montarea de anvelope recanelate la camioanele de marfa de peste 3,5 tone este permisa atat pe fata, cat si pe spate, inclusiv pentru transportul de persoane sau de substante periculoase.

pneus-recreuses

Montarea de anvelope resapate

 Noua versiune din 16 ianuarie 2004 stabileste regulile pentru montarea de anvelope resapate omologate conform aplicarii regulamentului nr. 109, si anume:

Montaj uniform pe osie - numai anvelope resapate:

Caracteristicile pe care trebuie sa le aiba in comun anvelopele resapate pentru vehicule grele de marfa sunt:

  • marca la care au fost resapate,
  • dimensiunea,
  • structura,
  • codul de viteza si indicii de sarcina,
  • categoria de utilizare.

Este INTERZISA montarea de anvelope resapate prin marci diferite pe aceeasi osie, indiferent de marca de pe carcasa.

Este PERMISA montarea de anvelope resapate de aceeasi marca, indiferent de marca de pe carcasa.

Montaj mixt (nou/resapat) pe osie:

Montajul MIXT omologat pe aceeasi osie este permis numai daca:

  • Marca la care s-a resapat anvelopa veche este aceeasi cu marca anvelopei noi.
  • Marca de pe carcasa este aceeasi (la anvelopele noi si cele resapate).
  • Caracteristicile pe care trebuie sa le aiba in comun anvelopele resapate si cele noi pentru montajul pe aceeasi osie sunt:
    • marca carcasei si marca care a facut resaparea,
    • dimensiunea,
    • structura (radiala sau diagonala),
    • codul de viteza si indicii de sarcina,
    • conditiile de utilizare (drum, teren, zapada - marcaj M+S).
schema-legende

Anvelopele MICHELIN Remix® sunt proiectate si fabricate pentru a fi utilizate pe osii motoare si trailer. Nu recomandam montarea de anvelope MICHELIN Remix® pe prima osie directoare a autovehiculelor.

Atentie: conditiile de utilizare date de modelul de caneluri trebuie sa fie aceleasi: marcajul M+S. Michelin fabrica anvelope noi si resapate pentru vehicule grele de marfa. Resaparea MICHELIN (prin procedeul REMIX sau prin RCX) se executa numai pe carcase MICHELIN. Asadar, anvelopele resapate MICHELIN nu pot fi montate decat pe aceeasi osie cu anvelope noi MICHELIN.

Repararea anvelopelor

Pe parcursul duratei de viata, anvelopele sunt supuse multor agresiuni si pot fi avariate in diverse feluri.

Este periculos sa neglijati o avarie aparuta la nivelul anvelopei. Anvelopele MICHELIN pentru camioane de marfa pot fi reparate in anumite conditii, ele fiind concepute special pentru a oferi aceasta posibilitate.

Nu toate avariile pot fi reparate.

Numai un specialist pregatit si calificat poate repara anvelope. Reparatorul este, intotdeauna, singurul responsabil de corectitudinea si calitatea interventiei asupra anvelopei.

Inainte de a incepe repararea, specialistul demonteaza anvelopa si o examineaza in detaliu, la interior si la exterior.

Durata de viata a produselor

Anvelopele contin diverse tipuri de materiale si componente ale caror proprietati se modifica cutimpul. Evolutia acestora depinde de conditiile de depozitare (temperatura, umiditate, pozitie etc.) si de utilizare (sarcina, viteza, presiune, starea rotilor etc.) ale anvelopei.

Deoarece factorii care duc la imbatranirea produsului variaza si sunt dificil de cuantificat, Michelin recomanda ca, pe langa verificarile regulate efectuate de utilizator, anvelopele sa fie supuse la intervale regulate unei inspectii de catre un specialist calificat, care sa hotarasca daca anvelopa mai poate fi folosita.

Aceasta inspectie trebuie sa aiba loc cel putin o data pe an, incepand de la implinirea a 5 ani de la montaj si implinirea a 8 ani de la data fabricatiei.

Încarcă

Utilizarea in UE

Reglementări privind obligativitatea în sezonul rece

Ţara Adâncime profil Echipare obligatorie cu anvelope M+S sau 3PMFS Utilizare lanţuri Definire perioadă de iarnă
Austria 5 mm (radiale)
6 mm (diagonale)
DA
Doar osii motoare
Permise la anvelopele de pe osia motoare, minimum 2 mm De la 01/11 la 15/04 pentru camioane și de la 01/11 la 15/03 pentru autobuze
Belgia 1,6 mm NU  Permise în condiţii de iarnă  
Bosnia şi Herţegovina 4 mm DA
Doar osii motoare
Dacă anvelopele nu sunt prevăzute cu simbolul M+S/3PMSF, lanţurile sunt obligatorii, iar în vehicul trebuie să existe o lopată și un sac cu nisip De la 15/11 la 15/04
Croaţia 4 mm DA
Doar osii motoare
Permise în absenţa anvelopelor M+S/3PMSF, minimum 4 mm Definirea condiţiilor de iarnă: zăpadă, drumuri acoperite cu polei sau zăpadă topită sau condiţii prognozate de acest fel
Republica Cehă 5 mm DA
Doar osii motoare
Permise în absenţa anvelopelor M+S/3PMSF, minimum 6 mm. Obligatorii atunci când sunt impuse prin indicatoare rutiere De la 15/11 la 30/04 sau atunci când sunt impuse prin indicatoare rutiere
Danemarca 1 mm NU Permise  
Finlanda  1,6 mm NU Permise în condiţii de iarnă Anvelopele cu ținte pot fi folosite între 01/11 și 31/03
Franţa 1 mm NU Permise Anvelopele cu ținte pot fi folosite din sâmbăta anterioară datei de 01/11 până în ultima duminică din martie
Germania 1,6 mm DA
Doar osii motoare
Permise
Limita de viteză - 50 km/oră
Definirea condiţiilor de iarnă: zăpadă, drumuri acoperite cu polei sau zăpadă topită sau condiţii prognozate de acest fel
Grecia 2 mm pe osia motoare și 1,6 mm pe celelalte osii NU Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere
Ungaria 1,6 mm pentru anvelope <750 mm; 3 mm pentru anvelope >750 mm NU Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere  
Italia 1,6 mm NU Obligatorii în absenţa anvelopelor M+S/3PMSF, dacă sunt impuse prin indicatoare rutiere Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere
Kosovo 4 mm DA
Doar osii motoare
Obligatorii în condiţii de iarnă Definirea condiţiilor de iarnă: zăpadă, drumuri acoperite cu polei sau zăpadă topită sau condiţii prognozate de acest fel
 Luxemburg 1,6 mm DA
Doar osii motoare
  Definirea condiţiilor de iarnă: zăpadă, drumuri acoperite cu polei sau zăpadă topită sau condiţii prognozate de acest fel
Macedonia 6 mm pe osia motoare și 4 mm pe celelalte osii. DA
Toate osiile
Dacă anvelopele nu sunt prevăzute cu simbolul M+S/3PMSF, lanţurile de minimum 4 mm sunt obligatorii, iar în vehicul trebuie să existe o lopată și un sac cu nisip De la 15/11 la 15/03
Muntenegru 4 mm DA
Doar osii motoare
Lanțuri, lopată și sac cu nisip dacă drumurile sunt acoperite cu zăpadă De la 1/11 la 1/04
Olanda 1,6 mm NU NU sunt permise  
Norvegia 5 mm DA(1)
Toate osiile, inclusiv osiile curbate
Permise cu condiția de a utiliza 3 până la 7 perechi de lanţuri, în funcție de numărul osiilor De la 15/11 la 31/03
Polonia 1,6 mm (3 mm pentru autocare) NU Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere  Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere
Portugalia 1 mm NU Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere  
România 1,6 mm DA Permise pe osiile motoare De la 15/11 la 15/03
Rusia 4 mm DA(1)
Toate osiile(2)
Permise Perioada de referință este cuprinsă între 1/12 și 28/02. Perioada poate fi extinsă de către autorități dacă este necesar
Serbia 4 mm DA
Doar osii motoare
Lanțuri obligatorii pe cel puțin două roți motoare, împreună cu o lopată De la 01/11 la 01/04
Slovacia 3 mm DA
Doar osii motoare
Permise în absenţa anvelopelor M+S/3PMSF, dacă sunt impuse prin indicatoare rutiere De la 15/11 la 31/03
Slovenia 4 mm DA
Doar osii motoare
Permise în absenţa anvelopelor M+S/3PMSF, minimum 3 mm De la 15/11 la 31/03
Spania 1,6 mm NU Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere Deplasarea camioanelor poate fi interzisă de către autorități, în funcție de condiţiile meteo
Suedia 5 mm DA(1)
Osii motoare 
Permise De la 01/12 la 01/04
Elveţia 1,6 mm NU Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere  
Turcia 4 mm DA
Osii motoare(3)
Permise De la 01/12 la 01/04
Regatul Unit 1 mm NU Nu sunt obligatorii De la 01/12 la 01/04
Alte țări europene 1,6 mm NU Lanțurile sunt obligatorii dacă apar afișate pe indicatoare rutiere În anumite țări, lanţurile și anvelopele de iarnă pot fi obligatorii, conform indicatoarelor rutiere
(1) Anvelope speciale pentru iarnă.
(2) Pe osiile de la remorcă din 2015.
(3) Pe osiile de la remorcă în viitor.
Datele au cu caracter informativ și pot fi modificate.

Marcajul E2

Anvelopele fabricate de Michelin sunt gandite sa se potriveasca pentru conditiile specifice de circulatie din zonele geografice in care vor fi comercializate si utilizate. Anvelopele MICHELIN destinate comercializarii si utilizarii in Europa trebuie sa prezinte marcajul E2, care indica faptul ca produsul este adaptat la utilizarea in conditiile de circulatie din urmatoarele tari:

Albania

Germania

Andorra

Austria

Belarus

Belgia

Bosnia ti Hertegovina

Croatia

Danemarca

Spania

Estonia

Insulele Feroe

Finlanda

Franta

Georgia

Grecia

Groenlanda

Ungaria

Irlanda

Islanda

Italia

Kazahstan

Letonia

Liechtenstein

Lituania

Luxemburg

Macedonia

Republica Moldova

Monaco

Norvegia

Tarile de Jos

Polonia

Portugalia

Romania

Regatul Unit

Rusia

San Marino

Serbia

Slovacia

Slovenia

Suedia

Elvetia

Republica Ceha

Ucraina

Vatican

Marcajul FRT

Mentiunea « FRT » (stabilita prin regulamentul 54 : « Marcajul 3.1.15 ») este atribuita anvelopelor concepute special pentru osii portante (anvelope pentru osii de vehicule remorcate).

Acest regulament se aplica tuturor anvelopelor noi utilizate pe teritoriul european: asadar, anvelopele cu marcajul FRT sunt omologate numai pentru montajul pe osii portante si nu pot fi montate pe alte tipuri de osii.

Michelin nu isi asuma raspunderea pentru eventualele consecinte ale unui prejudiciu survenit din cauza nerespectarii recomandarilor.

Recanelarea

Principalele reglementari europene

Tara Restrictii privind montarea de anvelope recanelate Retragerea anvelopelor pentru vehicule grele in functie de uzura (cu exceptia utilizarii in conditii de iarna)
Adancime minima Observatii
GERMANIA Interzisa pe osiile
 directoare ale autocarelor care
 ating viteza de 100 km/h
1,6 mm  
AUSTRIA Interzisa pe toate osiile directoare
 ale tuturor vehiculelor grele de marfa
2 mm  
BELGIA Nu exista 1,6 mm  
BULGARIA Interzisa pe toate osiile directoare
 ale tuturor vehiculelor grele de marfa
1,6 mm  
CROATIA Nu exista 1,6 mm  
DANEMARCA Nu exista 1 mm  
SPANIA Nu exista nu  
ESTONIA Nu exista 1,6 mm  
FINLANDA Nu exista 1,6 mm  
FRANTA Nu exista 1 mm  
GRECIA Nu exista 2 mm  
UNGARIA Interzisa pe osiile simple
ale autocarelor si autobuzelor
5 mm la autocare si autobuze cu anvelope
 de diametru > 750 mm
 3 mm la celelalte autocare si autobuze
 1,6 mm la celelalte vehicule
 
ITALIA Nu exista 1,6 mm  
LETONIA Nu exista 1,6 mm  
LITUANIA Nu exista 1 mm  
LUXEMBURG Nu exista 1 mm la vehiculele tractate
 1,6 mm la autovehicule
 
NORVEGIA Nu exista 1,6 mm  
TARILE DE JOS Nu exista nu  
POLONIA Interzisa pe osiile simple
ale autocarelor care ating
viteza de 100 km/h
3 mm la autocarele
care ating viteza de 100 km/h
 1,6 mm la celelalte vehicule
 
PORTUGALIA Nu exista    
ROMANIA Nu exista 1,6 mm  
RUSIA Interzisa pe toate osiile directoare
 ale tuturor vehiculelor grele de marfa
2 mm la autocare si autobuze
 1 mm la celelalte vehicule grele
 
SERBIA Nu exista 2 mm  
SLOVACIA Nu exista 1,6 mm  
SLOVENIA Nu exista 1,6 mm  
SUEDIA Nu exista 1,6 mm Anvelope exterioare ca roti duble. Nu exista adancime minima,
cu exceptia anotimpului rece.
ELVETIA Nu exista 1,6 mm  
CEHIA Interzisa pe osiile directoare
 ale autocarelor si autobuzelor
1,6 mm  
TURCIA Nu exista 1,6 mm  
REGATUL UNIT Nu exista 1 mm  
UCRAINA Interzisa pe toate osiile directoare
 ale tuturor vehiculelor grele de marfa
2 mm la autocare si autobuze
 1 mm la celelalte vehicule grele
 
Încarcă