RECOMANDĂRI

Ghid de siguranță

Functiile anvelopei

Riscuri asociate

Sustinerea sarcinii Data de caracteristicile
vehiculului: sarcina pe osie
Daca anvelopa nu este adecvata sarcinii sustinute, ea se va incinge. Rezultatul poate fi o deteriorare rapida a anvelopei in timpul mersului, ajungandu-se la consecinte grave. Amprenta la sol nu va fi optima, avand efecte negative asupra comportamentului si aderentei: condus, motricitate si franare. Se poate pierde orice sansa de resapare. Durata de viata se va reduce.
Suportarea vitezei Data de caracteristicile vehiculului:
viteza maxima a vehiculului
Daca anvelopa nu este adecvata, la viteze mari, ea se va incinge. Rezultatul poate fi o deteriorare rapida a anvelopei in timpul mersului, putandu-se ajunge la consecinte grave. Se poate pierde orice sansa de resapare. Durata de viata se va reduce.
Circulatia pe suprafete diferite In functie de pozitie si utilizare Atunci cand anvelopa nu este montata intr-o pozitie potrivita sau cand i se da o utilizare inadecvata, este posibil ca ea:
- sa se supraincalzeasca: de exemplu, o anvelopa pentru utilizare mixta montata pentru curse lungi pe autostrada.
- sa se degradeze: de exemplu, banda de rulare a unei anvelope destinate transportului rutier neutilizate pe carosabil.
In aceasta situatie, orice anvelopa care prezinta avarii de adancime trebuie sa fie examinata de un specialist, care va hotari daca anvelopa mai poate fi utilizata, daca trebuie sa fie reparata sau casata. Important: daca brekerele metalice sunt la vedere, ele se vor oxida: o anvelopa care prezinta acest gen de uzura este interzisa conform codului rutier. Aceast tip de avarie poate duce la o deteriorare rapida a anvelopei in mers, pana la o pana brutala. Se poate pierde orice sansa de resapare. Durata de viata se va reduce
Geometria vehiculului In functie de pozitie si utilizare Pe osia directoare, o anvelopa inadecvata la aceasta pozitie sau la utilizare poate afecta manevrabilitatea, in functie de starea carosabilului si de viteza. Acest lucru poate afecta conducerea cu exactitate a vehiculului.
Geometria vehiculului Informeaza soferul in legatura cu
starea carosabilului
Anvelopele de pe osia directoare sunt primele care intra in contact cu carosabilul. Anvelopele care se monteaza pe aceasta osie trebuie sa transmita mai departe, progresiv, informatiile cu privire la evolutia starii carosabilului: de exemplu, o scadere temporara a aderentei. Daca anvelopa nu este construita special pentru a fi montata pe aceasta osie ar putea transmite mai putine informatii sau ar putea filtra anumite informatii cu privire la starea drumului.
Asigurarea confortului
la condus
Caracteristica specifica
anvelopelor pentru osia directoare: model de caneluri adaptat, uniform
Osia directoare este deosebit de sensibila la uniformitatea anvelopelor: legatura cu volanul, pozitionarea in apropierea soferului etc. Anvelopele destinate acestui tip de osie sunt proiectate special pentru a indeplini aceasta conditie si au modele de caneluri adaptate pentru optimizarea acestei functii. O anvelopa care nu a fost construita special pentru osia directoare va indeplini aceasta functie mai putin satisfacator, putand antrena si o greutate de echilibrare a ansablului superior.
Transmiterea
cuplului
de frana : in functie de sistemele
de franare ale vehiculului.
La franarea de urgenta, osia directoare
este foarte solicitata.
Franarea cu sistem de incetinire
este asigurata de osia motoare.
La franarea de urgenta, osia directoare suporta o sarcina suplimentara foarte mare: din acest motiv, anvelopele montate pe aceasta osie joaca un rol primordial in stabilirea distantei de franare a vehiculului.
O anvelopa care nu a fost construita pentru osia directoare poate avea performante inferioare la franare in momentul in care este montata in aceasta pozitie.
La franarea cu sistem de incetinire, anvelopele pentru osia motoare sunt extrem de solicitate la nivelul canelurilor si carcasei: daca nu a fost proiectata special, anvelopa va transmite cuplul de franare cu mai putina eficacitate, iar durata de viata a acesteia se va reduce.
Transmiterea
cuplului
motor: in functie de puterea
si de cuplul vehiculului
Acceleratia vehiculului se transmite la sol numai prin anvelopele osiei motoare: daca anvelopele montate pe aceasta nu sunt potrivite pentru aceasta pozitie, ele vor transmite cuplul motor cu mai putina eficacitate, iar durata de viata va fi mai scurta.
Durata de viata ridicata
pentru a se reduce costurile
in functie de randamentul kilometric Anvelopele trebuie sa fie adaptate la utilizare si la osie: daca modelul de caneluri nu este cel ptrivit pentru osia respectiva sau gama de anvelope nu este aleasa corect pentru felul in care va fi utilizat vehiculul, anvelopa nu isi va realiza potentialul kilometric.
Durata de viata ridicata
pentru a se reduce costurile
in functie de consumul
de combustibil al vehiculului
Anvelopele camioanelor au o mare influenta asupra consumului acestuia, la fel ca si gama si modelul de caneluri alese. Pentru anumite utilizari se poate optimiza consumul cu ajutorul anvelopelor cu rezistenta redusa la rulare.
Rezistenta la rulare a anvelopelor scade odata cu cresterea nivelului de uzura: inlocuirea unei anvelope inainte ca aceasta sa se fi uzat complet* duce la pierderea unei potentiale economii de combustibil.

*Nivelul la care o anvelopa este considerata ca fiind complet uzata depinde de legislatia locala. Atunci cand legislatia nu prevede nimic si cand nu circulati in conditii de iarna, inaltimea minima ramasa a suprafetei cu model de caneluri trebuie sa fie de 1 mm dupa reprofilare.

Riscurile legate de osia directoare, care pot duce la scaderea aderentei sau a preciziei de ghidare sau la deteriorarea rapida a anvelopei in timpul mersului, care poate determina o pana brutala, pot duce la pierderea controlului vehiculului.